Υποβολή καταγγελιών από καταναλωτές kataggelies.mindev.gov.gr και κώδικας δεοντολογίας-πρακτικός οδηγός για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων
Συνέντευξη τύπου παραχώρησαν σήμερα ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Νίκος Παπαθανάσης, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος και ο Διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), κ. Χαράλαμπος Μελισσινός για την παρουσίαση της νέας πλατφόρμας υποβολής καταγγελιών από τους καταναλωτές kataggelies.mindev.gov.gr και το νέο κώδικα δεοντολογίας – πρακτικό οδηγό για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Νίκος Παπαθανάσης και ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος παρουσίασαν σε συνέντευξη τύπου σήμερα τη νέα πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών από τους καταναλωτές kataggelies.mindev.gov.gr και τον νέο κώδικα δεοντολογίας – πρακτικό οδηγό για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων.
Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης τόνισε:
«Κατ’ αρχάς, καλή χρονιά, με υγεία.
Πριν συζητήσουμε για το θέμα της σημερινής συνέντευξης τύπου, να σας παρουσιάσω τα στοιχεία για το Καλάθι του Νοικοκυριού, καθόσον είναι Τετάρτη σήμερα.
Είναι η 11η εβδομάδα εφαρμογής για το Καλάθι του Νοικοκυριού. Από τα 833 προϊόντα που μετράμε, στα 55, ποσοστό 7%, οι τιμές αυξήθηκαν, στα 52, ποσοστό 6%, μειώθηκαν και στα 726, ποσοστό 87% παρέμειναν σταθερά. Στις μέσες τιμές το Καλάθι παρέμεινε σταθερό.
Εκτιμούμε ότι για το εύρος του χρόνου που πλέον το Καλάθι εφαρμόζεται και μέσα στο περιβάλλον των γενικευμένων αυξήσεων που φέρνει πάντα η αρχή του χρόνου, το ότι καταφέρνει το Καλάθι να κρατήσει σταθερές τις τιμές, είναι εντυπωσιακό.
Οι αυξήσεις είναι μόνο σε νωπά προϊόντα, σε κανένα από τα συσκευασμένα. Άρα, τα βασικά προϊόντα, γάλα, μακαρόνια, αλεύρι, ζάχαρη και λοιπά, που αποτελούν τα βασικά καταναλωτικά αγαθά, έχουν απολύτως σταθερές τιμές από την 1η εβδομάδα μέχρι σήμερα με μειούμενη τάση αν μετρήσουμε από την 1η εβδομάδα μέχρι την 11η.
Θέλω να κατανοούμε ότι δεν μπορούμε να έχουμε τις μειώσεις από εβδομάδα σε εβδομάδα που είχαμε την 3η, την 4η εβδομάδα, καθόσον κι αυτές οι μειώσεις έχουν ήδη γίνει, άρα η σταθερότητα των τιμών είναι σταθερότητα επί των μειωμένων τιμών και όχι σταθερότητα επί των αυξημένων τιμών κατά την αφετηρία. Υπό την έννοια αυτή, νομίζω ότι το καλάθι εξακολουθεί να εντυπωσιάζει.
Τώρα, σας καλέσαμε σήμερα εδώ για να σας παρουσιάσουμε με τον αναπληρωτή Υπουργό, τον κύριο Νίκο Παπαθανάση και τον Γενικό Γραμματέα, τον κύριο Σωτήρη Αναγνωστόπουλο την καινούρια πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τις εκπτώσεις.
Όπως ξέρετε, από τη Δευτέρα ξεκίνησαν οι χειμερινές εκπτώσεις οι οποίες διαρκούν μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου. Η Ελληνική Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο ήμασταν από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη που εφαρμόζουμε τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία και μάλιστα με τρόπο πολύ πιο προωθημένο από ότι η ευρωπαϊκή οδηγία ορίζει.
Δηλαδή, ορίζουμε έναν νέο τρόπο υπολογισμού των εκπτώσεων τέτοιον που δεν επιτρέπει διάφορα τεχνάσματα που έκαναν ορισμένοι επιτήδειοι στο παρελθόν για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Τι εννοούμε ως «τεχνάσματα»; Μία τεχνητή αύξηση της τιμής ενός προϊόντος λίγες μέρες πριν από τις εκπτώσεις και μία έκπτωση φαινομενικά πολύ μεγάλη επί της αυξημένης τιμής, αλλά στην πραγματικότητα πολύ μικρότερη από την πραγματική τιμή ή και ίδια με την πραγματική τιμή.
Από φέτος, λοιπόν, από αυτήν την εκπτωτική περίοδο, ως τιμή αναφοράς για να μπορεί κάποιο κατάστημα να διαφημίσει ότι κάνει έκπτωση 20%, 30%, 40%, 50%, 60%, 70% δεν λαμβάνεται η τιμή αναφοράς του προϊόντος μία μέρα πριν την έναρξη των εκπτώσεων, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, αλλά η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν αυτό τις τελευταίες 30 μέρες. Έτσι, αποκλείουμε την πιθανότητα να μπορεί κάποιος να παραπλανήσει τον καταναλωτή με τεχνητή διόγκωση των τιμών.
Με το νέο τρόπο υπολογισμού, όμως, που είναι ασφαλώς πιστεύω πολύ πιο δίκαιος και θα βοηθήσει και στην πτώση του πληθωρισμού, γεννάται ένα δεύτερο ερώτημα και πως θα γίνεται ο έλεγχος. Για να προλάβουμε λοιπόν αυτό το ερώτημα, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και θέλω να συγχαρώ τον Γενικό Γραμματέα και το Υπουργείο Εμπορίου, το κομμάτι αυτό του Υπουργείου Ανάπτυξης του παλαιού Υπουργείου Εμπορίου, φτιάξαμε μία νέα ψηφιακή πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών.
Πέραν δηλαδή του 4ψήφιου τηλεφωνικού αριθμού που ίσχυε ούτως ή άλλως από την αρχή περίπου της θητείας μας, του 1520, έχουμε πλέον και μία ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία ο κάθε καταναλωτής εφόσον θεωρεί ότι έχει πέσει θύμα παραπλάνησης ή πολύ περισσότερο εξαπάτησης μπορεί να καταθέτει την καταγγελία του και πλέον το μηχανισμό της ΔΙΜΕΑ σε ετοιμότητα για να διερευνήσει αμέσως αυτή την καταγγελία και να επιβάλει εφόσον έτσι πρέπει τα προβλεπόμενα από το νόμο πρόστιμα».
Από την πλευρά του ο Αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Νίκος Παπαθανάσης επισήμανε:
«Χρόνια πολλά και από εμένα, καλή χρονιά και κάθε καλό στις οικογένειές σας.
Θα ήθελα να συμπληρώσω σε αυτά που είπε ο Υπουργός ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που έχει ένα κρατικό εργαλείο, τον e-Καταναλωτή, μέσω του οποίου άμεσα και σε πραγματικό χρόνο μπορεί να βρει ο κάθε καταναλωτής τις τιμές των ειδών πρώτης ανάγκης. Το εργαλείο αυτό, που επιτρέπει στους πολίτες να παρακολουθούν την εξέλιξη των τιμών, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο αυτή την δύσκολη εποχή και λειτουργεί συμπληρωματικά με το Καλάθι. Χάρη σε αυτό μπορέσαμε και παρακολουθήσαμε ακριβώς την εξέλιξη του Καλαθιού και τη σταθεροποίηση των τιμών μετά τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του μέτρου.
Πλέον βρισκόμαστε στην 11η εβδομάδα του καλαθιού και παρατηρούμε και αυτή την εβδομάδα μια σταθεροποίηση των τιμών. Μάλιστα τα προϊόντα που διατήρησαν σταθερές τις τιμές τους ήταν κατά 1% περισσότερα από την προηγούμενη εβδομάδα, δηλαδή στο 93% των προϊόντων οι τιμές είτε έμειναν σταθερές είτε μειώθηκαν.
Τα παραπάνω είναι αποτέλεσμα μιας πολιτικής που έχει ως στόχο την προστασία του καταναλωτή και την διασφάλιση του διαθέσιμου εισοδήματος. Αυτή η πολιτική θα συμπληρωθεί σύντομα και από την κάρτα αγορών που θα ξεκινήσει να λειτουργεί από την 1η Φεβρουαρίου, προσφέροντας επιπρόσθετη εξοικονόμηση της τάξης του 10% στους συμπολίτες μας που είναι πιο ευάλωτοι οικονομικά. Η πολιτική που έχει ακολουθήσει αυτή η κυβέρνηση έχει ως στόχο να στηρίζει τις ομάδες, τους συμπολίτες μας, που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη, κινούμενη ταυτόχρονα, εντός ενός σωστού δημοσιονομικού πλαισίου».
Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος ανέφερε:
«Καλημέρα και από εμένα. Σε συνέχεια αυτών που ήδη ανακοίνωσαν και ο Υπουργός και ο Αναπληρωτής Υπουργός να ξεκινήσουμε με την πλατφόρμα η οποία δημιουργήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή σχετικά με τη δυνατότητα των καταναλωτών πλέον να καταγγέλλουν όλες τις παραβιάσεις καταναλωτικής νομοθεσίας αλλά και ζητήματα αισχροκέρδειας όπως και ζητήματα γενικά τα οποία αφορούν τον καταναλωτή στις αγορές του μέσω πλέον μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας και όχι με έναν κλασικό τρόπο όπως στο παρελθόν, μέσω email ή μέσω τηλεφώνου, αλλά με ένα συστηματοποιημένο τρόπο ο οποίος θα καθοδηγεί για πρώτη φορά τον καταναλωτή πώς πρέπει να υποβάλλει την καταγγελία του και σε ορισμένες περιπτώσεις πού.
Το γνωρίζουμε όλοι από την προσωπική μας εμπειρία ως καταναλωτές αλλά και όσοι έχουμε ασχοληθεί με το κομμάτι της διοίκησης και εντός της διοίκησης ότι ένα σημαντικό ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές αλλά και οι πολίτες όταν καταγγέλλουν ένα φαινόμενο εξαπάτησης εις βάρος τους είναι ότι δεν γνωρίζουν πού ακριβώς θα πρέπει να απευθυνθούν με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να απευθύνονται ταυτόχρονα σε πολλές υπηρεσίες.
Αυτό, λοιπόν, λύνεται με την πλατφόρμα αυτή, την πλατφόρμα η οποία είναι το kataggelies.mindev.gov.gr και είναι το πρώτο πράγμα που θα δει κανείς στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Στην επόμενη διαφάνεια, βλέπουμε ότι μπορεί να καταγγείλει ο καταναλωτής μια παράβαση στην Ελλάδα, εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης αν υπάρχει κάποιο ζήτημα το οποίο τον απασχολεί. Εμείς, όμως, εδώ θα επικεντρώσουμε πιο πολύ για τις παραβάσεις οι οποίες αναφέρονται και διαπράττονται μέσα στην Ελλάδα.
Η δυνατότητα, λοιπόν, που έχουν οι καταναλωτές να υποβάλλουν καταγγελίες διασπάται ουσιαστικά σε περίπου 7 κατηγορίες: Σε καταναλωτικά αγαθά, που είναι μία πολύ μεγάλη κατηγορία, στις υπηρεσίες, στις τραπεζικές υπηρεσίες, στις ασφαλιστικές και λοιπές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, στις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών το οποίο είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της καταναλωτικής νομοθεσίας, σε ζητήματα ρύθμισης του ιδιωτικού χρέους και στην προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Όλες αυτές οι περιπτώσεις δεν είναι πάντοτε αρμοδιότητα του δικού μας Υπουργείου, του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ωστόσο με αυτό τον τρόπο για πρώτη φορά ο καταναλωτής κατευθύνεται εκεί που πρέπει να υποβάλλει την καταγγελία εφόσον δεν είναι υποχρεωτικό να την υποβάλλει στο δικό μας Υπουργείο. Και αυτό είναι ένας τρόπος για να μπορέσει ο καταναλωτής να καθοδηγείται με εύκολο τρόπο, να γνωρίζει αμέσως ποιος είναι ο αρμόδιος φορέας που θα ασχοληθεί με την περίπτωσή του.
Αν πάμε πρώτα στα καταναλωτικά, θα δούμε ότι αυτό «σπάει» σε 5 κατηγορίες: στα τρόφιμα, στα προϊόντα εκτός των τροφίμων, δηλαδή ό,τι δεν είναι τρόφιμο, σε ειδικές κατηγορίες, όπως καλλυντικά, φάρμακα, συμπληρώματα διατροφής, βρεφικές τροφές και ιατρικά βοηθήματα, στα καύσιμα που επίσης υπάρχουν τα ζητήματα της νοθείας και της ελλιποβάρειας, τα οποία είναι πάρα πολύ σημαντικές παραβάσεις τις οποίες συνήθως καταγγέλλουν οι καταναλωτές. Όπως και στα ζητήματα που αφορούν την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο.
Ενδεικτικά μόνο να δούμε κάποιες κατηγορίες στην επόμενη διαφάνεια που αφορούν στην ασφάλεια τροφίμων, δηλαδή επισημάνσεις επί της συσκευασίας και ό,τι άλλο έχει να κάνει με τρόφιμα. Στα θέματα της αισχροκέρδειας, για πρώτη φορά μπορεί κανείς ηλεκτρονικά πλέον να υποβάλλει αυτού του είδους τις καταγγελίες.
Γενικά, στους κανόνες εμπορίας και διακίνησης, δηλαδή σε θέματα ζύγισης, σε θέματα κακής ερμηνείας πολλές φορές των επιχειρηματιών, για το πως εφαρμόζεται η εμπορική νομοθεσία, όπως και σε θέματα παραπλανητικής πληροφόρησης.
Άλλα ζητήματα όπως η μη τήρηση νόμιμης εμπορικής και νόμιμης εγγύησης, παραπλανητικές διαφημίσεις, οι συμβάσεις από απόσταση και το δικαίωμα υπαναχώρησης σε 14 ημέρες, κάτι το οποίο επίσης είναι κάτι που δεν έχει γίνει κτήμα του καταναλωτικού κοινού ακόμα και υπάρχει πλέον η δυνατότητα ηλεκτρονικής καταγγελίας.
Η περίπτωση μη παράδοσης προϊόντων. Οι περιπτώσεις στην οποία έχουμε μη ασφαλή προϊόντα. Πάλι θέματα αισχροκέρδειας σε μη τρόφιμα, δηλαδή σε είδη που δεν είναι τρόφιμα.
Κανόνες εμπορίας και διακίνησης, απομιμητικά προϊόντα τα οποία επίσης είναι πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι της δουλειάς που κάνει το Υπουργείο τα τελευταία 3 ουσιαστικά χρόνια και δεν έχει επαναληφθεί στη χώρα μας.
Δεν υπήρχε μηχανισμός ελέγχου ουσιαστικά της διαδικασίας αντιμετώπισης των απομιμητικών προϊόντων, των προϊόντων –«μαϊμού» όπως μπορούμε να το πούμε λαϊκότερα και τα θέματα διαδικτυακής απάτης στο ιντερνέτ, όπου υπάρχει το πρόβλημα ότι πολλές φορές υποκλέπτονται οι τραπεζικοί λογαριασμοί των καταναλωτών, με αποτέλεσμα να έχουμε πολύ υψηλή απώλεια χρηματική για τους καταναλωτές.
Και μία ενδεικτική ακόμα διαφάνεια για το πως δουλεύει η πλατφόρμα. Μπορεί να υποβάλλει ο καταναλωτής επώνυμη καταγγελία μέσω ταυτοποίησης με το ΤΑΧΙΣ, επώνυμη καταγγελία χωρίς να χρειάζεται απαραίτητα να γίνει ταυτοποίηση και ανώνυμη καταγγελία.
Οι επώνυμες καταγγελίες όπου υπάρχει η δυνατότητα να δώσει και επώνυμη και ανώνυμη καταγγελία ο καταναλωτής, έχουνε πάντοτε προτεραιότητα στην εξέτασή τους.
Υπάρχουν περιπτώσεις δε καταγγελιών, οι οποίες μπορούν να γίνουν μόνο επώνυμα, οπότε εκεί επιτρέπεται μόνο επώνυμη καταγγελία.
Άρα, λοιπόν και συνοπτικά έχουμε 7 κατηγορίες παραβάσεων κατά συμφερόντων του καταναλωτή, οι οποίες ελέγχονται και από την πλατφόρμα την παρούσα και θα εμπλουτίζεται αυτό σιγά – σιγά, με 62 είδη διαφορετικά καταγγελιών και δυνατότητα για υποβολή επώνυμων και ανώνυμων καταγγελιών σε 24 διαφορετικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς στη χώρα.
Ενδεικτικά, φορείς ελέγχου οι οποίοι καλύπτονται είναι η ΔΙΜΕΑ, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή με τη Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή., η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων, ο ΕΦΕΤ, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, το Υπουργείο Ενέργειας, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η Ειδική Γραμματεία Ιδιωτικού Χρέους, η Τράπεζα της Ελλάδος όπου έχει ρυθμιστικό εποπτικό ρόλο, καθώς και οι 13 Περιφέρειες της χώρας με τις Διευθύνσεις Ανάπτυξης που έχουν τους τοπικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Αυτά εν συντομία για την πλατφόρμα.
Όσον αφορά στον πρακτικό οδηγό για την παρουσίαση των πραγματικών εκπτώσεων στους καταναλωτές, όπως ήδη ανέφεραν οι Υπουργοί προηγουμένως, το ζήτημα που αντιμετωπίζουμε πάρα πολλά χρόνια στις εκπτώσεις, είναι ότι δεν γνωρίζει ο καταναλωτής αν οι εκπτώσεις που προσφέρονται είναι πραγματικές ή είναι πλασματικές. Και τώρα υπάρχει για πρώτη φορά η δυνατότητα του κράτους να ελέγξει αποτελεσματικά αυτό το πεδίο και να εξορθολογήσει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται οι εκπτώσεις.
Όλοι γνωρίζετε από την εμπειρία σας ως καταναλωτές ότι υπήρχαν περιπτώσεις όπως στη black Friday ή στη cyber Monday, δηλαδή ειδικές περιπτώσεις εκπτώσεων, ειδικές κατηγορίες εκπτώσεων, στις οποίες οι εκπτώσεις φαίνεται να είναι παραπλανητικές και πάρα πολύ υψηλές και σε πολλές περιπτώσεις αδικαιολόγητα υψηλές υπό την έννοια ότι προφανώς μία έκπτωση 70-80% χτυπάει στο μάτι, αλλά πρέπει να είμαστε βέβαιοι ότι είναι μία κανονική έκπτωση.
Σε αυτή την περίπτωση λοιπόν έχουμε για πρώτη φορά την εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας που πέρασε με το νόμο 4933/2022, το κύριο χαρακτηριστικό που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι ως προγενέστερη τιμή, αυτή η τιμή που διαγράφεται στην έκπτωση είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος όχι συντομότερου των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Άρα, ένας έμπορος ουσιαστικά δεν μπορεί να αυξήσει απότομα την τιμή και να τη μειώσει και να επικαλείται την αυξημένη τιμή αυτή ως τιμή εκκίνησης της έκπτωσης, με αποτέλεσμα αυτό να επιτρέπει στο κράτος αλλά και στον καταναλωτή να μπορεί να δει πραγματικές εκπτώσεις στο πεδίο.
Τι λοιπόν είναι η ανακοίνωση τιμής; Είναι αυτό που ξέρετε όλοι από την αγορά εκπτώσεις, είναι οι προσφορές, όπως και οι ειδικές προσφορές τύπου black Friday και cyber Monday.
Τι δεν είναι ανακοίνωση τιμής και δεν ελέγχεται από το μηχανισμό μας; Είναι η σύγκριση των τιμών με τιμές άλλων πωλητών, τα προγράμματα επιβράβευσης πελατών και οι προσφορές της μορφής «ένα συν ένα δώρο» ή «δύο στην τιμή του ενός» και ούτω καθεξής. Αυτά είναι εκτός ελέγχου, γιατί δεν επικαλούνται ποσοστό έκπτωσης.
Πολύ σύντομα ο γενικός κανόνας είναι ουσιαστικά αυτό που βλέπετε, ότι δεν επιτρέπεται να αυξηθεί απότομα η τιμή και στη συνέχεια να επικαλεστεί ο έμπορος την τιμή αυτή ώστε να ξανακατέβει στην ίδια τιμή και να επικαλείται ότι έχει κάνει μια πάρα πολύ υψηλή έκπτωση. Αυτό πλέον απαγορεύεται και τιμωρείται με πρόστιμο που φτάνει μέχρι και το 4% του συνολικού τζίρου της επιχείρησης. Άρα, μιλάμε για πάρα πολύ υψηλά πρόστιμα.
Πολύ σύντομα άλλα παραδείγματα που θα μπορεί να δει κανείς εδώ είναι στην περίπτωση πως θα έπρεπε να παρουσιάζεται μία τιμή και πως παρουσιάζεται στην πραγματικότητα. Σε πολλές περιπτώσεις εδώ βλέπουμε μια έκπτωση 20% ενώ στην πραγματικότητα δεν μπορεί να επικαλεστεί ο έμπορος έκπτωση και θα πρέπει να αφήσει την τιμή, γιατί η τιμή τις τελευταίες 30 μέρες ήταν σταθερή, άρα δεν μπορεί να επικαλεστεί μια προγενέστερη τιμή για να δώσει ένα ποσοστό έκπτωσης.
Ομοίως εδώ στο διάστημα των 30 ημερών που φαίνεται ανάμεσα στις δύο κόκκινες γραμμές βλέπουμε ότι έχει γίνει μία απότομη αύξηση τιμής, όμως ο έμπορος πάλι δεν μπορεί να επικαλεστεί αυτή την τιμή για να δηλώσει την έκπτωσή του, άρα και πάλι δεν μπορεί να επικαλεστεί έκπτωση. Εδώ στο παράδειγμά μας ο έμπορος λανθασμένα επικαλείται έκπτωση 33% ενώ δεν υπάρχει ουσιαστικά έκπτωση για τον καταναλωτή. Άρα, αυτό από εδώ και πέρα θα απαγορεύεται.
Επόμενη διαφάνεια. Εδώ πάλι έχουμε μια πολύ υψηλή έκπτωση 50% που επικαλείται ο έμπορος αλλά αν ακολουθηθεί η οδηγία με βάση τις 30 ημέρες η πραγματική έκπτωση, η ουσιαστική έκπτωση, αυτή που είναι ειλικρινής έκπτωση και φτάνει στον καταναλωτή είναι μόλις 25% και αυτό είναι που θα επιτρέπεται να αναγράφεται πλέον στα καρτελάκια.
Και ομοίως και η τελευταία περίπτωση. Εδώ έχουμε πάλι μια πλασματική έκπτωση 33% η οποία με το νέο κανόνα θα χαμηλώνει γιατί ακριβώς δεν μπορεί να επικαλεστεί ο έμπορος υψηλότερες τιμές εκτός του διαστήματος των 30 ημερών.
Και ένα πολύ σύντομο παράδειγμα για να δείτε πως αυτό φαίνεται στο εμπόριο και πως μπορεί να παραπλανήσει τον καταναλωτή. Δείτε αυτό το καρτελάκι που λέει ότι επικαλείται ο έμπορος 40% έκπτωση με τελική τιμή 3,95 όταν στα κάτω γράμματα, στα μικρά γράμματα, γράφει ότι η χαμηλότερη τιμή των 30 ημερών είναι 3,26 δηλαδή έχει αυξηθεί από 3,26 σε 3,95 και ο έμπορος επικαλείται έκπτωση 40%.
Αυτό είναι ένα αντιπαράδειγμα. Είναι κάτι που δυστυχώς συνέβαινε και συμβαίνει πλέον στην αγορά. Αυτό όμως από εδώ και πέρα θα απαγορεύεται και έτσι ο καταναλωτής θα είναι ασφαλής ότι η έκπτωση που του παρουσιάζεται είναι πραγματική έκπτωση».
Ολοκληρώνοντας τον κύκλο των εισαγωγικών τοποθετήσεων, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης επισήμανε:
«Πιστεύουμε ότι με τη νέα αυτή πρωτοβουλία την οποία νομοθετήσαμε και εφαρμόζουμε θα συμβάλουμε στην οικοδόμηση μιας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ των καταναλωτών και του εμπορικού κόσμου.
Θέλω να ευχαριστήσω τα επιμελητήρια και τους εμπορικούς συλλόγους που έχουν στηρίξει τη σχετική πρωτοβουλία. Οι περισσότεροι έμποροι είναι υπέρ αυτής της πρωτοβουλίας και αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητά της καθώς εκείνος ο έμπορος που θέλει να παραπλανήσει με τέτοιου είδους τεχνάσματα τον καταναλωτή διαπράττει ταυτόχρονα και ένα είδος αθέμιτου ανταγωνισμού κατά του συναδέλφου του ο οποίος λειτουργεί καλόπιστα.
Έτσι, λοιπόν, με έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό ελέγχου τον οποίο σας παρουσιάσαμε και με μια πολύ αυστηρή νομοθεσία η οποία οδηγεί και σε πολύ μεγάλα πρόστιμα την οποία έχουμε ήδη νομοθετήσει και εφαρμόζουμε, πιστεύουμε ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υπουργείο Εμπορίου θα κατορθώσει να γράψει μια νέα σελίδα στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τις εκπτώσεις στην Ελλάδα.
Πιστεύω επίσης ότι σε εποχές πολύ υψηλού πληθωρισμού όπως αυτές που διανύουμε τώρα θα συμβάλουμε με τις ουσιαστικές και πραγματικές εκπτώσεις στον έλεγχο του πληθωρισμού το επόμενο δίμηνο.
Και είμαι πολύ αισιόδοξος ότι τελικά ο εμπορικός κόσμος θα προσαρμοστεί σε αυτό το νέο περιβάλλον αντιλαμβανόμενος και την κρισιμότητα των καιρών αλλά και το ηθικό μέρος αυτής της πρωτοβουλίας που ανέλαβε το Υπουργείο μας».
Ερωτήσεις-Απαντήσεις
Ερώτηση Δημοσιογράφου:
Υπάρχει η νομοθεσία, υπάρχουν τα πρόστιμα, όμως πώς θα γίνεται πρακτικά ο έλεγχος από τη στιγμή που δεν υπάρχει υποχρέωση ανακοίνωσης των τιμών από τον κάθε έμπορο, 30 ημέρες πριν ποια ήταν η τιμή αυτή; Δηλαδή θα πρέπει κάποιος να έχει ελέγξει, ίσως κάποιος καταναλωτής να έχει βγάλει, και μία φωτογραφία, να πάτε να βρείτε τα τιμολόγια. Πως θα γίνεται πρακτικά ο έλεγχος;
Άδωνις Γεωργιάδης:
«Καταρχάς έλεγχοι γίνονται και τυχαία από τη ΔΙΜΕΑ, έλεγχοι θα γίνονται ούτως ή άλλως, όπως κάνουμε σε όλη την αγορά κάνουμε τώρα και ελέγχους για τις εκπτώσεις. Και αν βρούμε μόνοι μας παραβάσεις θα υποβάλλουμε τα αναλογούντα πρόστιμα. Εάν, όμως, γίνει μία καταγγελία στην πλατφόρμα, αυτή προτεραιοποιείται, εκεί θα πηγαίνει κατευθείαν η ΔΙΜΕΑ. Ο έλεγχος της τιμής είναι πάρα πολύ εύκολος. Από τα «Ζ» των τελευταίων 30 ημερών φαίνεται ακριβώς ποια είναι η τιμή του κάθε προϊόντος και άρα, μπορεί πολύ εύκολα ο μηχανισμός να ελέγξει και να καταβάλλει το πρόστιμο εάν και εφόσον διαπιστωθεί παράβαση.
Μέχρι στιγμής η ΔΙΜΕΑ έχει αποδειχθεί εξαιρετικά αποτελεσματική στους ελέγχους, δεν έχω αμφιβολία ότι δεν θα γίνει και τώρα. Τα πρόστιμα, δε, που προβλέπονται είναι μεγάλα και πιστεύω ότι δύσκολα μία επιχείρηση θα ρισκάρει τόσο μεγάλα πρόστιμα για ένα τόσο μικρό όφελος».
Σωτήρης Αναγνωστόπουλος:
«Επίσης, αν μπορώ να προσθέσω και εγώ κάτι σε αυτό, υπάρχει επίσης ένα ηλεκτρονικό εργαλείο το οποίο παρακολουθεί ουσιαστικά τις τιμές στα e-shops. Ήδη αυτό εφαρμόζεται πιλοτικά σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα έχουμε σύντομα αποτελέσματα. Ήδη έχει εφαρμοστεί σε κάποιες χώρες πιλοτικά και αυτό το εργαλείο το ψηφιακό ουσιαστικά βασίζεται σε τεχνολογίες για πρώτη φορά τεχνητής νοημοσύνης για την εφαρμογή ελέγχων, οπότε ο έλεγχος θα είναι όχι μόνο καθολικός αλλά θα είναι και αυτόματος με αποτέλεσμα να μην χρειάζεται πραγματικά να έχουμε τόσους πολλούς ελεγκτές στο πεδίο για αυτού του είδους την παράβαση».
Ερώτηση Δημοσιογράφου:
Είπε χθες ο κύριος Αναγνωστόπουλος για τα πρόστιμα περίπου 3 εκατομμυρίων που επιβλήθηκαν. Από ό,τι καταλαβαίνω αυτά αφορούν εμπορικές αλυσίδες και Super market για τα φαινόμενα αισχροκέρδειας και ανατιμήσεων. Τι έχει παρατηρηθεί και πώς θα συνεχιστούν οι έλεγχοι σε αυτό το θέμα;
Άδωνις Γεωργιάδης:
«Οι έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ για την αισχροκέρδεια δεν έχουν σταματήσει ούτε ένα 24ωρο. Έλεγχοι γίνονται και εντός Καλαθιού και εκτός Καλαθιού και στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και στις χονδρεμπορικές αλυσίδες και σε μικρότερα καταστήματα.
Τα πρόστιμα στα οποία αναφέρθηκε ο κύριος Αναγνωστόπουλος είναι ένα κλάσμα των συνολικών προστίμων των τελευταίων μηνών. Είναι εντυπωσιακό ότι το 90% έχει εισπραχθεί από τα πρόστιμα αυτά, δηλαδή οι εταιρείες οι οποίες κλήθηκαν να πληρώσουν τα πρόστιμα, έκριναν ότι ήταν δίκαιο το πρόστιμο και δεν υπήρχε η πιθανότητα να το ακυρώσει το δικαστήριο.
Στο διάστημα αυτό έχουμε βάλει το μεγαλύτερο πρόστιμο σε αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην ιστορία του ελληνικού κράτους, άνω των 600.000 ευρώ – για αισχροκέρδεια μιλάω- πρόσφατα βάλαμε πρόστιμα και σε άλλες αλυσίδες για κάποια προϊόντα εντός Καλαθιού.
Άρα λοιπόν, οι έλεγχοι αυτοί συνεχίζονται και το τονίζω, συνεχίζονται και εκτός Καλαθιού. Δεν αφορούν μόνο στο Καλάθι. Η μάχη κατά της αισχροκέρδειας συνεχίζεται. Οφείλω να σας πω όμως, ότι παρά τη γενικευμένη εικόνα που οι υψηλότερες τιμές δημιουργούν λογικά στον μέσο πολίτη ότι υπάρχει ακρίβεια που κατά βάση αυτή οφείλεται στην αισχροκέρδεια, οι έλεγχοι αποδεικνύουν το ακριβώς αντίθετο.
Οι παραβάσεις για την αισχροκέρδεια δεν απηχούν πάρα μόνο το κάτω από το 6% πια των ελεγχόμενων εταιρειών. Άρα, είναι ένα εξαιρετικά μικρό κλάσμα η αισχροκέρδεια λόγω αυξήσεων των τιμών. Οι αυξήσεις των τιμών οφείλονται στον πληθωρισμό ο οποίος είναι πραγματικός, είναι παγκόσμιος και στη χώρα μας ευτυχώς τους τελευταίους μήνες σχετικά ελεγχόμενος καθόσον ακολουθεί μία ταχέως καθοδική πορεία.
Υπενθυμίζω ότι το μήνα Σεπτέμβριο είχαμε ξεπεράσει το φράγμα του 12% και το μήνα Δεκέμβριο πέσαμε κάτω από το 8%. Αυτό δεν είναι εύκολο ούτε αυτονόητο, καθόσον τον Σεπτέμβριο ήμασταν πάνω από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο περίπου 2 μονάδες και το Δεκέμβριο ήμασταν κάτω του Ευρωπαϊκού μέσου όρου περίπου 2 μονάδες.
Άρα, σημαίνει ότι τα μέτρα που λαμβάνουμε και οι έλεγχοι ως τμήμα αυτών των μέτρων, αποδίδουν υπέρ των πολιτών».
Νίκος Παπαθανάσης:
«Επιτρέψτε μου να συμπληρώσω κάτι, μιας και γίνεται μεγάλη συζήτηση για το αν πραγματοποιούνται έλεγχοι επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας και τι συνέβαινε πριν.
Δεν μπορούσε να γίνει έλεγχος πριν. Πρώτον γιατί υπήρχε ένα χειρόγραφο σύστημα με τέσσερις υπαλλήλους οι οποίοι επισκέπτονταν τα καταστήματα για να δουν τις τιμές. Εξαιτίας αυτού για να φτάσουν τα δεδομένα αυτά στο Υπουργείο χρειάζονταν 4 και 5 μέρες.
Αντιλαμβάνεστε τη διαφορά της χειρόγραφης καταχώρησης μετά από επίσκεψη στο φυσικό χώρο των σούπερ μάρκετ. Επομένως δεν μπορούσαν να παρακολουθήσουν την αγορά, επί εποχής ΣΥΡΙΖΑ.
Εμείς ήρθαμε και δημιουργήσαμε ένα εργαλείο που σε πραγματικό χρόνο μας δίνει την δυνατότητα να παρακολουθούμε τις τιμές. Μέσω του συστήματος αυτού “τραβάμε” από τις βάσεις δεδομένων των σούπερ μάρκετ όλες τις τιμές καθημερινά σε πραγματικό χρόνο.
Δεύτερο και πιο σημαντικό, είναι το γεγονός ότι δεν υπήρχε ορισμός για το τι σημαίνει αισχροκέρδεια, κατ΄ ουσίαν δηλαδή για την επιβολή προστίμων. Γι’ αυτό και δεν επέβαλαν κανένα πρόστιμο την προηγούμενη περίοδο.
Εμείς ήρθαμε και ορίσαμε τι σημαίνει ποσοστό κέρδους, για να μπορεί να επιβληθεί ένα πρόστιμο. Βάλαμε λοιπόν ως πλαφόν ένα ποσοστό κέρδους με το οποίο λειτουργούσε η αγορά σε περίοδο κανονικότητας ώστε οι ομάδες ελέγχου της ΔΙΜΕΑ, οι οποίες επίσης δεν υπήρχαν στο παρελθόν, να μπορούν να επιβάλλουν πρόστιμα.
Επομένως μιλάμε για μία τελείως διαφορετική εικόνα της παρακολούθησης και του ελέγχου της αγοράς επί διακυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας».
Ερώτηση Δημοσιογράφου:
Υπάρχει σκέψη για πρόσληψη νέων στελεχών, ώστε να υπάρξει καλύτερη οργάνωση όσον αφορά τους ελέγχους;
Άδωνις Γεωργιάδης:
«Η ΔΙΜΕΑ έχει ενταχθεί σε ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα αναβάθμισης μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, άρα θα μπορεί όσο εφαρμόζεται το πρόγραμμα αυτό να αυξάνει και τα στελέχη της, αλλά και τις τεχνικές της δυνατότητες.
Οφείλω να σας πω όμως ότι ήδη λειτουργεί πολύ καλά. Αυτό που δεν έχει γίνει ευθέως αντιληπτό και το ανέφερε προηγουμένως ο κύριος Γενικός Γραμματέας και ο κύριος Αναπληρωτής, είναι ότι πια στην εποχή μας δε χρειάζεται να έχεις χιλιάδες ελεγκτές που θα πηγαίνουν ταυτόχρονα σε χιλιάδες καταστήματα, διότι το κύριο μέρος του ελέγχου γίνεται ηλεκτρονικά.
Εμείς παραδείγματος χάρη σήμερα βλέπουμε τις τιμές των σούπερ μάρκετ σε όλα τα προϊόντα σε πραγματικό χρόνο και με τα συστήματα τα ηλεκτρονικά που έχουμε αναπτύξει, αν κάποιο προϊόν σε κάποιο σούπερ μάρκετ έχει αύξηση της τιμής, αυτό αυτομάτως στην οθόνη κοκκινίζει και αυτομάτως στέλνει σήμα στην Υπηρεσία ότι αυτό πρέπει να πας να το ελέγξεις για ποιο λόγο συμβαίνει.
Δεν χρειάζεται να πηγαίνουν οι ελεγκτές σε κάθε σούπερ μάρκετ κάθε πρωί και να βλέπουν τα προϊόντα για να κάνουν τον έλεγχο, είναι κάτι που δεν έχει γίνει ευθέως αντιληπτό. Η τεχνολογία δηλαδή έχει μικρύνει την ανάγκη το να έχεις μεγάλο αριθμό ελεγκτών.
Βέβαια, ήδη η ΔΙΜΕΑ λειτουργεί με πάνω από πλέον 90 άτομα προσωπικό, όταν πριν στην αντίστοιχη Υπηρεσία είχαμε 4 υπαλλήλους. Άρα, αν το πάρεις ποσοστιαία δεν υπάρχει σύγκριση αυξήσεως του δυναμικού, προφανώς έχει αυξηθεί πάρα πολύ. Αλλά επαναλαμβάνω πέραν του αριθμού των ανθρώπων οι τεχνικές μας δυνατότητες είναι που μας δίνουν τη δυνατότητα να κάνουμε ελέγχους ταυτόχρονα σε πρατήρια καυσίμων στην επαρχία, σε πρατήρια καυσίμων στην Αττική, στα νησιά, σε σούπερ μάρκετ, σε χονδρεμπορικές αλυσίδες. Παρακολουθείται δηλαδή πια η αγορά πάρα πολύ στενά και πολύ δύσκολα μπορεί κάποιος να ξεφύγει από τον έλεγχο».
Ερώτηση δημοσιογράφου:
Μια διευκρίνιση σε αυτό που είπατε. Η ΔΙΜΕΑ έχει απρόσκοπτη πρόσβαση στα στοιχεία της ΑΑΔΕ;
Άδωνις Γεωργιάδης:
«Η ΔΙΜΕΑ χρησιμοποιεί τα στοιχεία που παίρνει ο e-Καταναλωτής. Και ο e-Καταναλωτής είναι συνδεδεμένος με τις βάσεις της ΑΑΔΕ ως προς τις τιμές. Κάτι το οποίο ακούμε συχνά είναι ότι μπορεί να δηλώνουν ψευδείς τιμές στον e-Καταναλωτή τα σούπερ μάρκετ και άλλα να έχουν στο ράφι. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Αυτό μπορεί να συνέβαινε παλιά αν θυμάστε όταν υπήρχε το παρατηρητήριο τιμών που το Υπουργείο Ανάπτυξης ανέβαζε τις τιμές που έστελναν τα σούπερ μάρκετ.
Εκεί θα μπορούσε κάποιος να πει ότι μπορεί το σούπερ μάρκετ στα τόσα χιλιάδες προϊόντα που στέλνει να έχει επιλέξει ορισμένα προϊόντα στα οποία έχει κάνει κα σκόπιμο λάθος για να μπορεί να ξεφύγει ενός τέτοιου ελέγχου.
Εδώ είμαστε συνδεδεμένοι με τις ταμειακές μηχανές. Άρα, δεν μπορεί να γίνει αυτό τεχνικά. Όλες οι τιμές που βλέπετε είναι οι πραγματικές τιμές, αυτές που θα πληρώσετε στο ταμείο αν πάτε να αγοράσετε ένα προϊόν. Και επί αυτών των τιμών γίνονται οι έλεγχοι».
Ερώτηση δημοσιογράφου:
Θέλω να ρωτήσω τι ποσοστό των προϊόντων του καλαθιού αντιπροσωπεύει το συνολικό τζίρο των σούπερ μάρκετ, το 20%, το 10%, το 5%;
Άδωνις Γεωργιάδης:
«Θα σας μιλήσω με πολύ μεγάλη ειλικρίνεια και ο κύριος Αναπληρωτής και ο κύριος Αναγνωστόπουλος το γνωρίζουν πια καθόσον μαζί κάνουμε τις συσκέψεις και με τα σούπερ μάρκετ και με τη βιομηχανία. Ξέρω ότι το καλάθι ο κόσμος το αντιμετώπισε με μια δυσπιστία και υπάρχει ακόμα μια δυσπιστία στις δημοσκοπήσεις ως προς το αν το καλάθι λειτουργεί.
Όμως το καλάθι μετριέται πολύ πιο άμεσα με πολύ μεγαλύτερο δείγμα και πολύ πιο ενδελεχώς από ότι κάνει μια δημοσκόπηση. Μετριέται στην ταμειακή μηχανή των σούπερ μάρκετ.
Σήμερα ξέρουμε ότι ο ένας στους δύο καταναλωτές που μπαίνουν στο σούπερ μάρκετ αγοράζει σίγουρα όχι ένα αλλά αρκετά προϊόντα από το καλάθι. Άρα πια το καλάθι αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του τζίρου των σούπερ μάρκετ.
Μάλιστα δεν σας κρύβω ότι υπήρξαν και υπάρχουν πολλά παράπονα από τα σούπερ μάρκετ ότι πλέον το καλάθι τους κοστίζει πολλά λεφτά διότι επειδή ακριβώς έχει αυξήσει το μερίδιο στο τζίρο τους σε πολύ μεγάλο βαθμό εάν δεν πουλάγανε στις τιμές του καλαθιού αλλά πουλάγανε στις κανονικές τιμές θα είχαν πολύ σημαντική διαφορά στο τζίρο τους. Σημειώστε ότι υπάρχουν αλυσίδες που στο καλάθι πουλάνε προϊόντα κάτω από το κόστος τους μόνο και μόνο για να μπορέσουν να παρουσιάσουν ένα καλάθι ανταγωνιστικό έναντι άλλων αλυσίδων.
Άρα, αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να σας πω το ακριβές ποσοστό του τζίρου, μπορώ όμως να σας πω ότι και από τις δύο πλευρές, δηλαδή από την πλευρά των super market υπάρχει η αγωνία ότι αν συνεχίσει έτσι το καλάθι θα αποτελεί πλέον τμήμα μεγάλης επίπτωσης στα ετήσιά τους αποτελέσματα. Και από την άλλη έχουμε τις βιομηχανίες τροφίμων που μας έθεσαν ως ζήτημα την απόλυτη ανάγκη να ενταχθούν στο καλάθι προϊόντα τους καθώς πολλά επώνυμα προϊόντα έχουν ήδη χάσει μεγάλο μερίδιο στην αγορά επειδή δεν συμμετέχουν στο καλάθι.
Φυσικά, θα το πω και σε εσάς το είπα και στους ίδιους, αν δεν είχαν φροντίσει να κάνουν καλές τιμές από την αρχή για να ενταχθούν στο καλάθι αυτό θα το είχαν αποφύγει.
Όμως ίσως και οι ίδιοι δεν είχαν πιστέψει στην αρχή πόσο το καλάθι θα πετύχαινε. Οι περισσότεροι νόμιζαν ότι το καλάθι θα απευθυνόταν μόνο σε ένα μικρό κλάσμα των καταναλωτών εκείνων, οι οποίοι αντιμετώπιζαν σοβαρό οικονομικό πρόβλημα και οι οποίοι θα πήγαιναν στο καλάθι αναγκαστικά. Σήμερα ξέρουμε ότι το καλάθι το προτιμούν άνθρωποι όλων των εισοδημάτων αλλιώς δεν βγαίνουν τα νούμερα.
Άρα ναι, είναι πλέον μεγάλο το μερίδιο και βαίνει από βδομάδα σε βδομάδα αυξημένο. Για αυτό και έχουμε πει ότι κάναμε την περασμένη βδομάδα μία συνάντηση και με τη βιομηχανία τροφίμων τη μία μέρα και με όλες τις αλυσίδες super market την άλλη μέρα, η συνάντηση έχουμε πει ότι θα επαναληφθεί στο τέλος της εβδομάδος αυτής αφού έχουμε αφήσει ένα εύλογο χρόνο να λειτουργήσει η αγορά ελεύθερα και χωρίς κηδεμονία από εμάς, για να δούμε αν μπορούμε να βρούμε ένα μηχανισμό, αν μπορούμε, δεν θέλω να ανακοινώσω ότι τον βρήκαμε, αν μπορούμε, να εντάξουμε και περισσότερα επώνυμα προϊόντα στο καλάθι κυρίως για να δώσουμε την ευκαιρία σε κάποιες βιομηχανίες να κάνουν σοβαρές εκπτώσεις αυτή τη φορά για να πετύχουν την ένταξή τους στο καλάθι.
Αν αυτό πράγματι είναι η βούλησή τους θα βρούμε τον τρόπο. Εάν όχι, θα συνεχίσουμε. Ο βασικός μηχανισμός του καλαθιού δεν μπορεί να πειραχθεί καθόσον πηγαίνει πάρα πολύ καλά για τον καταναλωτή. Και είναι πλέον δεδομένο ότι οι καταναλωτές που προτιμούν το καλάθι κερδίζουν λεφτά.
Αυτό πια δεν έχει να κάνει με το αν ψηφίζεις Νέα Δημοκρατία ή ΣΥΡΙΖΑ ή οποιοδήποτε άλλο κόμμα, είναι ένα αντικειμενικό γεγονός».
Ερώτηση δημοσιογράφου:
Θα είναι υποχρεωτική η ένταξη κάποιων επωνύμων προϊόντων σε κάποιες κατηγορίες στο καλάθι;
Άδωνις Γεωργιάδης:
«Υποχρεωτικό όχι με την έννοια να πεις «βάλε την τάδε σοκολάτα» ή «το τάδε βούτυρο», αυτό δεν μπορεί να γίνει. Θα μπορούσε όμως, λέω θα μπορούσε, να είναι υποχρεωτικό να έχεις τουλάχιστον ένα επώνυμο προϊόν. Σε αυτή την περίπτωση θα αφήναμε την αγορά να αποφασίσει ποιο επώνυμο προϊόν στην κάθε κατηγορία θα ήταν. Πάλι εμείς προσπαθούμε να χειριστούμε την κρατική εξουσία υπό δύσκολες στιγμές με φιλελεύθερη οπτική, αφήνοντας την αγορά να λειτουργεί όχι με υποχρεωτικά μέτρα.
Δεν είναι η ώρα γιατί σας είπα ακόμα εκκρεμεί να κάνουμε συζήτηση με την αγορά, δεν έχει ολοκληρωθεί αυτή η συζήτηση. Έχουμε κάνει μια πρώτη συζήτηση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και αυτή δεν έχει ολοκληρωθεί άρα, θα ήταν πρόωρο να πω περισσότερα.
Μας απασχολεί ως θέμα και ο λόγος που μας απασχολεί ως θέμα ήταν η επιτυχία του. Αυτός είναι ο λόγος. Η αγορά δηλαδή μας οδήγησε στο να μας απασχολεί. Αν δεν το ψώνιζε κανένας δεν θα γινόταν και αυτή η συζήτηση.
Ερώτηση Δημοσιογράφου:
Θα παραταθεί το καλάθι;
Άδωνις Γεωργιάδης:
«Το καλάθι είναι ένα μέτρο περιορισμένου χρονικού διαστήματος και έχει πάρει άδεια από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για λόγους έκτακτους. Εφόσον οι έκτακτοι λόγοι συνεχίζονται προφανώς θα παραταθεί. Εάν οι έκτακτοι λόγοι αρθούν, δεν θα παραταθεί.
Άρα, η ερώτηση είναι στο τέλος Μαρτίου που λήγει το καλάθι, ο πληθωρισμός θα είναι εκεί που ήταν πριν από τον πόλεμο ή θα είναι εκεί περίπου που είναι τώρα; Αν έχετε την απάντηση σε αυτό θα ξέρετε αν θα παραταθεί ή όχι. Είναι τόσο απλό.
Ο στόχος μας είναι στο τέλος να μην χρειάζεται καλάθι και να λειτουργεί η αγορά ελεύθερη, αυτός είναι ο στόχος μας. Αλλά επαναλαμβάνω, το καλάθι είναι ένα έκτακτο μέτρο υπό έκτακτες συνθήκες περιορισμένης χρονικής διάρκειας. Ευχαριστώ πάρα πολύ, καλή χρονιά».
Σύνδεσμος Οδηγού Χρήσης: https://www.taxheaven.gr/attachment/11419
ΠΗΓΗ: Taxheaven